top of page

STATUT

extras UCM.jpg
127212832_3486314664822587_5613315652408248705_n.png

1.DISPOZIÅ¢II GENERALE

​

1.1. AsociaÅ£ia obÅŸtească Uniunea CineaÅŸtilor din Republica Moldova (în continuare – „AsociaÅ£ia”) este o asociaÅ£ie obÅŸtească neguvernamentală, apolitică, nonprofit,  constituită prin libera manifestare a voinÅ£ei persoanelor asociate în baza consemnării calităţii de membru ÅŸi în vederea realizării în comun a scopurilor determinate de prezentul Statut.

​

1.2. Denumirea completă: “AsociaÅ£ia obÅŸtească Uniunea CineaÅŸtilor din Republica Moldova”, denumirea prescurtată : “Uniunea CineaÅŸtilor din Moldova”.

​

1.3. AsociaÅ£ia este ÅŸi îÅŸi desfăşoară activitatea în conformitate cu ConstituÅ£ia RM,  Legea RM nr.837-XIII cu privire la asociaÅ£iile obÅŸteÅŸti din 17 mai 1996 ÅŸi prezentul Statut.

​

1.4.  AsociaÅ£ia se constituie în forma juridică de organizare: «asociaÅ£ie obÅŸtească».

​

1.5. AsociaÅ£ia dobândeÅŸte calitatea de persoană juridică din momentul înregistrării statutului la Ministerul JustiÅ£iei al Republicii Moldova, dispune de toate drepturile ÅŸi obligaÅ£iile care sunt atribuite de lege unor astfel de categorii de persoane juridice. AsociaÅ£ia dispune de ÅŸtampilă, emblemă, bilanÅ£ financiar propriu, cont bancar, în lei ÅŸi în valuta străină, cod fiscal, precum ÅŸi alte atribute ale persoanei juridice, inclusiv dreptul exclusiv asupra simbolicii sale.

​

1.6. AsociaÅ£ia reprezintă o asociaÅ£ie profesională republicană a cineaÅŸtilor din toate domeniile creaÅ£iei cinematografice, îÅŸi desfăşoară activitatea pe întreg teritoriul Republicii ÅŸi are statutul de Uniune de creaÅ£ie a cineaÅŸtilor din Republica Moldova.  Durata de activitate a AsociaÅ£iei este nelimitată.

​

1.7. AsociaÅ£ia este constituită în scopul protejării intereselor profesionale, morale ÅŸi sociale ale membrilor săi, având ca principii de bază libertatea de creaÅ£ie, promovarea valorilor, solidaritatea ÅŸi etica profesională, precum ÅŸi afirmarea cinematografiei ca parte integrantă a culturii naÅ£ionale.

1.8. AsociaÅ£ia îÅŸi desfăşoară activitatea în condiÅ£ii de maximă transparenţă, iar informaÅ£ia referitoare la activitatea ei, programele de creaÅ£ie ÅŸi documentele de constituire sânt accesibile tuturor membrilor.

​

1.9. AsociaÅ£ia este nonprofit, apolitică, de utilitate publică ÅŸi în activitatea sa nu va distribui venitul sau proprietatea între fondatori sau între persoane particulare, inclusiv în procesul reorganizării ÅŸi lichidării  AsociaÅ£iei.

​

1.10. AsociaÅ£ia va folosi întregul venit de la activitatea sa în scopurile prevăzute de statut.

​

1.11. AsociaÅ£ia nu va folosi vreo parte din proprietatea sa sau din venit în interesele vreunui membru al AsociaÅ£iei, vreunui fondator sau vreunei persoane particulare.

​

1.12. AsociaÅ£ia nu va susÅ£ine vreun partid politic, bloc electoral sau candidat la vreo funcÅ£ie în cadrul autorităţilor publice ÅŸi nu va folosi vreo parte din venit sau proprietate pentru finanÅ£area acestora.

​

1.13. Asociaţia dispune de patrimoniu distinct, necesar pentru asigurarea activităţii prevăzute de statut, şi poartă răspundere pentru obligaţiunile sale cu acest patrimoniu.

​

1.14. Sediul Asociaţiei se află pe adresa: Republica Moldova, mun. Chişinău, str. Puşkin, 24, of. 40, Tel. 54 52 12..

​

2.PRINCIPIILE   DE ACTIVITATE ALE ASOCIAÅ¢IEI

​

2.1. AsociaÅ£ia se constituie ÅŸi îÅŸi desfăşoară activitatea în baza principiilor libertăţii de asociere, legalităţii, publicităţii ÅŸi transparenÅ£ei, egalităţii în drepturi a tuturor membrilor, liberei exprimări a opiniei de către toÅ£i membrii ÅŸi accesului lor la orice informaÅ£ie ce Å£ine de activitatea AsociaÅ£iei, autoadministrării ÅŸi autogestiunii.

​

2.2. AsociaÅ£ia este liberă să-ÅŸi aleagă activităţile proprii, formele ÅŸi metodele de activitate ÅŸi să-ÅŸi stabilească structura sa internă de organizare. Se interzice imixiunea autorităţilor publice în activitatea AsociaÅ£iei, precum ÅŸi imixiunea AsociaÅ£iei în activitatea autorităţilor publice.

​

2.3. AsociaÅ£ia promovează în activitatea sa valorile ÅŸi interesele naÅ£ionale, civice, ale democraÅ£iei ÅŸi statului de drept, parteneriatul, competiÅ£ia deschisă ÅŸi respectă normele etice ale sectorului necomercial.

​

2.4. Asociaţia va evita pe parcursul activităţii sale apariţia conflictului de interese.

​

2.5. Activitatea Asociaţiei are un caracter transparent, informaţia cu privire la activitatea ei, programele de creaţie, la actele de constituire şi cele programatice este accesibilă tuturor membrilor Asociaţiei. Tuturor persoanelor fizice şi juridice care contribuie la activitatea Asociaţiei li se garantează accesul liber la raportul de activitate şi financiar al Asociaţiei.

​

3.OBIECTIVELE MAJORE ÅžI METODELE DE REALIZARE

​

3.1.AsociaÅ£ia îÅŸi organizează activitatea în baza următoarelor obiective majore:

​

3.1.2. Apărarea statutului creatorilor de film, ocrotirea intereselor profesionale, morale şi sociale ale cineaştilor din toate domeniile creaţiei şi industriei cinematografice;

​

3.1.3. Prioritatea libertăţii de creaÅ£ie,  protecÅ£ia activităţilor creatoare ÅŸi a proprietăţii intelectuale, egalitatea în drepturi a tuturor membrilor, legalitatea, promovarea principiilor democratice ÅŸi apărarea valorilor umane universale;

​

3.1.4. Protejarea, dezvoltarea ÅŸi punerea în valoare a patrimoniului cinematografiei naÅ£ionale, afirmarea cinematografiei ca parte integrantă a culturii naÅ£ionale ;

​

3.1.5. Promovarea recunoaÅŸterii publice a cineaÅŸtilor profesioniÅŸti  ÅŸi a rolului lor în transformarea societăţii ÅŸi în integrarea ţării în spaÅ£iul spiritual european;

​

3.1.6. Participarea la acÅ£iunile care au drept scop reforma cadrului juridic ÅŸi fiscal în domeniul artei cinematorgrafice ÅŸi culturii;

​

3.1.7. Promovarea unui sistem concurenÅ£ial deschis ÅŸi echitabil de finanÅ£are a comenzii de stat în sfera cinematorgrafiei;

​

3.1.8. Încurajarea tinerilor cineaÅŸti, susÅ£inerea formării profesionale în toate domeniile  artei cinematografice ÅŸi audiovizualului;

​

3.1.9. SusÅ£inerea iniÅ£iativei private ÅŸi diversificării surselor de finanÅ£are în domeniile creaÅ£iei, producÅ£iei, distribuirii ÅŸi exploatării filmelor moldoveneÅŸti;

​

3.1.10. Reprezentarea ÅŸi susÅ£inerea intereselor cineaÅŸtilor profesioniÅŸti pe lângă autorităţile centrale ÅŸi locale – responsabile pentru decizii politice ÅŸi administrative cu implicaÅ£ii asupra climatului spiritual, stabilirea unor relaÅ£ii de parteneriat cu autorităţile centrale ÅŸi locale în scopul realizării obiectivelor statutare;

​

3.1.11. Dezvoltarea cooperării cinematografice internaţionale;

​

3.2. În scopul atingerii obiectivelor sale majore, AsociaÅ£ia desfăşoară următoarele activităţi:

​

3.2.1. Contribuie pe toate căile la instaurarea în AsociaÅ£ie a unei culturi cinematografice bazate pe responsabilitate profesională ÅŸi civică, onestitate, corectitudine morală ÅŸi intelectuală;

​

3.2.2. Elaborează ÅŸi promovează iniÅ£iative care să ridice prestigiul cineaÅŸtilor în viaÅ£a publică ÅŸi  să stimuleze interesul societăţii pentru creaÅ£ia cinematografică autohtonă;

​

3.2.3. Fondează studiouri, grupuri de creaÅ£ie ÅŸi elaborează proiecte în sfera producÅ£iei, tirajării ÅŸi distribuirii producÅ£iei audiovizuale;

​

3.2.4. Organizează concursuri de scenarii ÅŸi proiecte cinematografice ÅŸi le prezintă Ministerului Culturii ÅŸi Turismului pentru includerea lor în pachetul Comenzii de stat în sfera cinematografiei;

​

3.2.5. Contribuie la protecţia socială a membrilor Asociaţiei, acordă asistenţă materială veteranilor cinematografiei din Moldova;

​

3.2.6. În colaborare cu instituÅ£iile academice ÅŸi de cultură organizează simpozioane ÅŸi conferinÅ£e ÅŸtiinÅ£ifice, contribuie la valorificarea patrimoniului cinematografic ÅŸi la analiza procesului cinematografic din Moldova, se implică activ în dezvoltarea filmologiei ÅŸi ÅŸtiinÅ£ei cinematografice în Republica Moldova;

​

3.2.7. În scopul propagării culturii ÅŸi artei cinematografice organizează premiere, prezentări de filme naÅ£ionale ÅŸi de peste hotare;

​

3.2.8. Atrage investitori din ţară şi de peste hotare pentru finanţarea proiectelor iniţiate de Uniunea Cineaştilor din Moldova;

​

3.2.9. Crează grupuri de lucru ÅŸi echipe de experÅ£i pentru a contribui la elaborarea actelor normative privind legislaÅ£ia din domeniul cinematografiei, colaborând cu ministere ÅŸi alte instituÅ£ii de stat pentru aplicarea măsurilor de protecÅ£ie a filmului moldovenesc, de conservare a patrimoniului cultural, mobil ÅŸi imobil;

​

3.2.10. Colaborează cu alte uniuni de creaÅ£ie în scopul valorificării artei ÅŸi culturii moldoveneÅŸti ÅŸi cu organizaÅ£ii cinematografice din alte ţări;

​

3.2.11. Se preocupă de cercetarea ÅŸi dezvoltarea cinematografiei naÅ£ionale în vederea lărgirii ariei de cunoaÅŸtere ÅŸi investigaÅ£ie artistică;

​

3.2.12. În scopul promovării tinerelor talente în creaÅ£ia cinematografică (în special a absolvenÅ£ilor cu studii superioare de specialitate) organizează festivaluri ale filmelor studenÅ£eÅŸti ÅŸi ale tinerilor cineaÅŸti, acordă premii ÅŸi instituie burse de creaÅ£ie;

​

3.2.13. Acordă premii ÅŸi distincÅ£ii celor mai valoroase creaÅ£ii din domeniul artei cinematografice, înaintează membri ai AsociaÅ£aiei în vederea conferirii de către stat a Premiilor NaÅ£ionale, decoraÅ£iilor ÅŸi titlurilor onorifice;

​

3.2.14. Crează comisii de conciliere pentru soluÅ£ionarea litigiilor de ordin  profesional, apărute în procesul activităţii cinematografice;

​

3.2.15. Recomandă organelor publice centrale candidaturi la funcÅ£ii de răspundere în domeniul cinematografiei ÅŸi audiovizualului ;

​

3.2.16. Contribuie la ridicarea nivelului de instruire în instituÅ£iile de învăţământ care pregătesc cadre pentru domeniul cinematografiei ÅŸi audiovizualului;

​

3.2.17. Identifică oportunităţi organizatorice şi financiare pentru stagieri, cursuri de perfecţionare profesională, deplăsări şi burse de creaţie, pentru participarea cineaştilor din Republica Moldova la festivaluri şi evenimente cinematografice internaţionale;

​

3.2.18. Organizează acÅ£iuni în vederea cinstirii memoriei personalităţilor cinematografiei naÅ£ionale, face demersuri către organele publice centrale ÅŸi locale în vederea înveÅŸnicirii lor prin instalare de plăci memoriale, conferirea numelui lor unor străzi, licee, instituÅ£ii etc.

​

3.2.19. În vederea realizării scopurilor statutare atrage specialiÅŸti calificaÅ£i în domeniile prioritare de activitate ale AsociaÅ£iei;

​

3.3. Pentru realizarea obiectivelor ÅŸi acÅ£ivităţilor preconizate în prezentul Statut, AsociaÅ£ia are următoarele drepturi:

​

3.3.1. Să reprezinte interesele membrilor AsociaÅ£iei în autorităţile publice ÅŸi alte organizaÅ£ii;

​

3.3.2. Să asigure protecţia drepturilor şi intereselor membrilor săi;

​

3.3.3. Să fondeze ÅŸi să posede videoteci, studiouri de producÅ£ie cinema-video, edituri, mijloace de informare în masă proprii ÅŸi să se folosească în modul stabilit de cele de stat ÅŸi publice;

​

3.3.4. Să difuzeze liber informaÅ£ii privind scopurile ÅŸi activitatea sa, altă informaÅ£ie, conform legislaÅ£iei în vigoare;

​

3.3.5. Să obţină de la autorităţile publice informaţia necesară pentru desfăşurarea activităţii statutare;

​

3.3.6. Să participe la concursuri naÅ£ionale ÅŸi internaÅ£ionale în vederea obÅ£inerii de comenzi sociale ÅŸi donaÅ£ii din partea statului, precum ÅŸi în vederea obÅ£inerii de granturi ÅŸi burse din alte ţări, de la fundaÅ£ii naÅ£ionale ÅŸi internaÅ£ionale;

​

3.3.7. Să fie membru al diverse instituÅ£ii, precum ÅŸi partener plenipotenÅ£iar în societăţi publice sau neguvernamentale internaÅ£ionale, să stabilească contacte ÅŸi să întreÅ£ină legături cu ele, încheind acorduri directe;

​

3.3.8. Să încheie cu persoanele fizice ÅŸi juridice acorduri bilaterale ÅŸi multilaterale de colaborare, în vederea realizării scopurilor ÅŸi sarcinilor statutare;

​

3.3.9. Să creeze întreprinderi ÅŸi alte organizaÅ£ii cu drept de persoană juridică;

​

3.3.10.Să procure complexuri patrimoniale, bunuri mobile şi imobile necesare pentru desfăşurarea activităţii şi asigurarea bunei funcţionări a Asociaţiei;

​

3.3.11. Să se bucure de alte drepturi acordate de legislaÅ£ia în vigoare.

​

4.ORGANELE DE CONDUCERE ÅžI DE CONTROL

​

 4.1. În structura organizatorică a AsociaÅ£iei intră următoarele organe:

​

Congresul;

​

Consiliul de Administrare;

​

PreÅŸedintele;

​

Comisia de Cenzori

​

 4.2. Organul suprem de conducere al AsociaÅ£iei este Congresul, la care participă membrii sau a delegaÅ£ii acestora. Congresul se întruneÅŸte ordinar ÅŸi extraordinar.

​

 4.3. CONGRESUL are următoarele atribuÅ£ii principale:

​

determină direcţiile principale de activitate ale Asociaţiei;

​

decide adoptarea, completarea sau modificarea Statutului;

​

examinează şi aprobă bugetul anual, bilanţul financiar anual;

​

alege şi revocă membrii Consiliului de Administrare, Comisia de Cenzori, Preşedintele; stabileşte componenţa numerică a organelor respective;

​

examinează ÅŸi adoptă decizii referitor la cele mai importante probleme vizând dezvoltarea artei cinematografice din republică, stabileÅŸte sarcinile strategice privind activitatea AsociaÅ£iei;

​

aprobă dările de seamă ale Consiliului de Administrare şi ale Comisiei de Cenzori;

​

hotărăşte cu privire la reorganizarea sau lichidarea Asociaţiei, desemnează comisia de lichidare şi aprobă bilanţul de lichidare;

​

hotărăşte orice alte probleme ce ţin de activitatea Asociaţiei.

​

 4.4. Mandatul tuturor organelor alese de Congres este de 4 (patru) ani.

​

 4.5. ÅžedinÅ£ele ordinare ale Congresului se convoacă în funcÅ£ie de necesităţi, dar nu mai rar decât o dată la patru ani.  Convocarea Congresului se face de către Consiliul de Administrare, care va înÅŸtiinÅ£a toÅ£i membrii AsociaÅ£iei cu cel puÅ£in 15 zile înainte de data desfăşurării Congresului. AnunÅ£ul privind convocarea ÅŸedinÅ£ei trebuie să conÅ£ină ordinea de zi, locul, data ÅŸi ora ÅŸedinÅ£ei. Despre convocarea organului suprem se va comunica fiecărui membru în parte sau prin publicaÅ£ia periodică indicată în statutul AsociaÅ£iei.

​

4.6. Convocarea Congresului extraordinar se face de către Consiliul de Administrare din iniÅ£iativă proprie, la cererea PreÅŸedintelui, Comisiei de Cenzori ori la cererea a cel puÅ£in o treime din numărul total al membrilor AsociaÅ£iei, care propun (în scris) ordinea de zi a Congresului extraordinar.

​

4.7. Congresul extraordinar se convoacă în termen de cel mult două luni de la data prezentării deciziei cu privire la convocarea ÅŸedinÅ£ei extraordinare adoptată de către subiecÅ£ii nominalizaÅ£i în punctul 4.6. al statutului. În cazul în care Consiliul de Administrare refuză sau tărăgănează intenÅ£ionat convocarea ÅŸedinÅ£ei extraordinare a Congresului, subiecÅ£ii împuterniciÅ£i sunt în drept să convoace ÅŸedinÅ£a extraordinară fără acordul Consiliului de Administrare în modul stabilit pentru acesta.

​

4.8. Modul de adoptare a deciziilor Congresului extraordinar este identic cu cel stabilit de prezentul Statut pentru desfăşurarea congreselor ordinare.

​

4.9. Congresul extraordinar se întruneÅŸte pentru soluÅ£ionarea următoarelor chestiuni :

​

a) adoptarea amendamentelor la Statutul Asociaţiei ;

​

b) cooptarea de noi membri în Consiliul AsociaÅ£iei în locul celor ieÅŸiÅ£i din componenÅ£a lui ;

​

c) realegerea PreÅŸedintelui, în cazul demisiei acestuia;

​

d) adoptarea deciziilor privind tranzacţiile financiare şi investiţiile care depăşesc suma de 100 (una sută) mii lei;

​

e) aprobarea deciziilor de importanţă majoră ale Consiliului Asociaţiei ;

​

f) soluÅ£ionarea problemelor de importanţă strategică pentru cinematografia naÅ£ională care necesită o abordare în regim de urgentă.

​

4.8. Congresul este deliberativ numai în cazul când sunt prezenÅ£i 50% plus unu din numărul total al membrilor sau reprezentanÅ£ilor acestora. Fiecare membru deÅ£ine un singur vot. Deciziile se adoptă prin votul majorităţii simple a celor prezenÅ£i, exceptând deciziile de modificare ÅŸi completare a statutului ÅŸi de reorganizare ÅŸi lichidare a AsociaÅ£iei, decizii, care se adoptă prin votul a 2/3 din numărul membrilor prezenÅ£i la Congres.

​

4.9. Dacă Congresul nu este considerat deliberativ, în termen de o lună organul abilitat convoacă repetat ÅŸedinÅ£a Congresului cu aceiaÅŸi ordine de zi. ÅžedinÅ£a convocată repetat va fi deliberativă cu participarea celor prezenÅ£i.

​

4.10. Congresul poate adopta hotărâri doar privind chestiunile incluse în ordinea de zi.

​

4.11. Desfăşurarea Congresului se consemnează într-un proces verbal semnat de secretar ÅŸi contrasemnat de PreÅŸedinte.

​

4.12. Consiliul de administrare organizează anual Adunări generale ale AsociaÅ£iei , în cadrul cărora este prezentat raportul de dare de seamă a PreÅŸedintelui pentru activitatea desfăşurată în anul precedent, sunt analizate aspectele creative ÅŸi organizaÅ£ionale ale activităţii curente ale AsociaÅ£iei, sunt examinate planurile de perspectivă ale AsociaÅ£iei. Modul de adoptare a deciziilor Adunării generale este identic cu cel stabilit de prezentul Statut pentru desfăşurarea congreselor.

​

4.13. CONSILIUL DE ADMINISTRARE este organul permanent de conducere al Asociaţiei, se subordonează Adunării Generale şi are următoarea competenţa:

​

4.13.1. Elaborează strategia dezvoltării ÅŸi trasează direcÅ£iile principale ale activităţii AsociaÅ£iei, prezentându-le pentru aprobare Congresului;

​

4.13.2. Asigură îndeplinirea deciziilor Congresului ÅŸi prezintă rapoarte Congresului privind activitatea AsociaÅ£iei;

​

4.13.3. Elaborează bugetul AsociaÅ£iei, raportul financiar anual ÅŸi raportul privind activitatea acesteia prezentându-le Congresului pentru aprobare;

​

4.13.4. Aprobă regulamentele de uz intern ale Asociaţiei şi stabileşte structura ei organizatorică;

​

4.13.5. Aprobă statele de personal, propunerile pentru angajarea şi concedierea personalului, modul de remunerare a muncii şi a salariilor pentru salariaţii Asociaţiei;

​

4.13.6. StabileÅŸte, în condiÅ£iile legii, responsabilitatea materială a PreÅŸedintelui AsociaÅ£iei;

​

4.13.7. Aprobă Regulamentul privind condiÅ£iile ÅŸi procedura de primire a noi membri în AsociaÅ£ie, precum ÅŸi cele de retragere din rândurile ei; Examinează chestiunile privind primirea ÅŸi excluderea  membrilor titulari ÅŸi membrilor de onoare ai AsociaÅ£iei, decide referitor la acordarea ÅŸi încetarea calităţii de membri netitulari;

​

4.13.8. Aprobă componenţa juriilor abilitate să decerneze premiile instituite de către Asociaţie;

​

4.13.9. Aprobă sigiliul, ştampila, simbolica şi formularele Asociaţiei;

​

4.13.10. Decide crearea, reorganizarea şi lichidarea filialelor Asociaţiei, aprobarea regulamentelor lor;

​

4.13.11. Gestionează patrimoniul Asociaţiei şi activitatea privind majorarea lui;

​

4.13.12. StabileÅŸte modul în care pot fi folosite ÅŸi repartizate donaÅ£iile colectate;

​

4.13.13. Aprobă componenţa juriilor abilitate să decerneze premiile instituite de către Asociaţie;

​

4.13.14. Asigură respectarea de către AsociaÅ£ie a normelor eticii prevăzute în sectorul necomercial;

​

4.13.15. Adoptă deciziile privind procurarea, distribuirea ÅŸi înstrăinarea patrimoniului AsociaÅ£iei;

​

4.13.16. Asigură conducerea operativă a activităţii economice a Asociaţiei, administrarea bunurilor;

​

4.13.17. Hotărăşte participarea AsociaÅ£iei în calitate de fondator al organizaÅ£iilor necomerciale ÅŸi al societăţilor comerciale;

​

4.13.18. Decide asupra tuturor chestiunilor care nu constituie competenţa exclusivă a altor organe ale Asociaţiei.

​

4.14. Consiliul de Administrare este ales de către Congres pe un termen de 4 (patru) ani. ÅžedinÅ£ele Consiliului de Administrare se convoacă în funcÅ£ie de necesităţi, dar nu mai rar de o dată în două luni ÅŸi sunt deliberative, dacă sunt prezenÅ£i 2/3 din numărul membrilor. Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi. La cererea unui membru al Consiliului de Administrare, PreÅŸedintele Consiliului este obligat să convoace în termen de 10 zile ÅŸedinÅ£a extraordinară a acestuia. În cazul în care PreÅŸedintele refuză sau tărăgănează intenÅ£ionat convocarea ÅŸedinÅ£ei extraordinare a Consiliului de Administrare, membrul Consiliului care a solicitat convocarea ÅŸedinÅ£ei extraordinare este în drept să convoace ÅŸedinÅ£a extraordinară fără acordul PreÅŸedintelui.

​

4.15. Calitatea de membru al Consiliului de Administrare încetează în următoarele condiÅ£ii:

în caz de deces,

​

în caz de demisie cu respectarea termenului stabilit de cel ce demisionează, dar care nu va putea fi mai scurt de o lună de la avizarea în scris a PreÅŸedintelui;

​

în caz de excludere prin decizia Congresului sau a Adunării Generale.

​

4.16. În cazul situaÅ£iilor prevăzute la punctul 4.15, locul din Consiliul de Administrare rămâne vacant urmând ca în termenul cel mai scurt posibil să se desemneze un alt membru.

​

4.17. Consiliul de Administrare alege (desemnează) secretarul care:

​

ţine lucrările de secretariat;

​

înregistrează cererile ÅŸi demersurile prezentate AsociaÅ£iei;

​

întocmeÅŸte procesele-verbale ale Adunărilor Generale ÅŸi ale ÅŸedinÅ£elor Consiliului de Administrare;

duce corespondenţa cu autorităţile publice, cu alte organizaţii şi instituţii.

​

4.18. Vice-preÅŸedinÅ£ii ÅŸi Secretarul responsabil al AsociaÅ£iei sunt confirmaÅ£i (demiÅŸi), la propunerea PreÅŸedintelui,  prin majoritatea simplă a membrilor Consiliul de Administrare. Candidaturile lor sunt selectate din numărul memrilor Consiliului de Admnistrare, ales de Congres.

​

4.18. PREÅžEDINTELE  AsociaÅ£iei este concomitent ÅŸi PreÅŸedintele Consiliului de Administrare, ales de Congres pe un termen de 4 (patru) ani, activează pe baze obÅŸteÅŸti, gestionează nemijlocit AsociaÅ£ia în perioada dintre ÅŸedinÅ£ele Consiliului de Administrare ÅŸi are următoarea competenţă:

​

4.18.1. Convoacă şi prezidează şedinţele Consiliului de Administrare;

​

4.18.2. Adoptă decizii pe orice problemă ce ţine de activitatea Asociaţiei şi care nu este de competenţa exclusiva a altor organe;

​

4.18.3. Reprezintă AsociaÅ£ia în instanÅ£ele judiciare, în relaÅ£iile cu autorităţile publice ÅŸi alte persoane fizice ÅŸi juridice;

​

4.18.4. Administrează operativ mijloacele AsociaÅ£iei, încheie tranzacÅ£ii ÅŸi semnează contracte, eliberează procure, deschide conturi bancare, semnează alte documente financiare;

​

4.18.5. Organizează ÅŸi dirijează activitatea curentă a AsociaÅ£iei, a subdiviziunilor ei ÅŸi asigură îndeplinirea deciziilor, adoptate de către Consiliul de Administrare;

​

4.18.6. Face propuneri pentru angajarea ÅŸi concedierea personalului;

​

4.18.7. Este responsabil pentru ţinerea lucrărilor de secretariat;

​

4.18.8. Asigură ducerea evidenţei contabile şi statistice conform ordinii stabilite de lege;

​

4.18.9. Poartă răspundere personală de activitatea Asociaţiei şi este responsabil de valorile imobile şi circulante ale ei;

​

4.18.10. Prezintă Consiliului de Administrare propuneri privind modul în care pot fi repartizate donaÅ£iile colectate ÅŸi participă la distribuirea ajutorului umanitar ÅŸi de altă natură;

​

4.18.11. Oferă autorităţilor publice împuternicite informaÅ£ia necesară ÅŸi prezintă rapoartele stabilite de lege către acestea;

​

4.18.12. Emite ordine, indicaţii, instrucţiuni;

​

4.18.13. Decide asupra formelor şi metodelor de lucru, asigură integritatea şi folosirea raţională a patrimoniului Asociaţiei.

​

4.18.14. În urma consultaÅ£iilor cu Consiliul de administrare, numeÅŸte în funcÅ£ie vice-preÅŸedinÅ£ii, secretarul responsabil, aparatul de lucru al AsociaÅ£iei, eliberează din funcÅ£ie, stabileÅŸte nivelul de remunerare a muncii, stimulează salariaÅ£ii ÅŸi aplică sancÅ£iuni disciplinare;

​

4.18.15. Prezintă Congresului şi Adunării generale rapoarte privind activitatea Asociaţiei;

​

4.19. Preşedintele este ales prin vot secret, dacă Congresul nu decide asupra unei alte modalităţi de votare.

​

4.20. Pentru a fi ales, candidatul la funcÅ£ia de PreÅŸedinte trebuie să întrunească majoritatea simplă a  voturilor membrilor titulari prezenÅ£i la congres.

​

4.21. Exercitarea funcţiei de Preşedinte este incompatibilă cu activitatea politică.

​

4.22. O persoană nu poate deţine funcţia de Preşedinte mai mult de două mandate consecutive.

​

4.23. Preşedintele are dreptul să transmită temporar atribuţiile sale (sau o parte din acestea) locţiitorilor săi.

​

4.24. PreÅŸedintele poate constitui, în caz de necessitate, grupuri de experÅ£i pentru a studia anumite probleme importante legate de activitatea AsociaÅ£iei, pentru discutarea anumitor programe guvernamentale în domeniul de activitate al AsociaÅ£iei, pentru atenÅ£ionarea opiniei publice asupra unor probleme majore ale societăţii.

​

4.25. PreÅŸedintele, membrii Consiliului pot fi rechemaÅ£i la cererea a cel puÅ£in 1/3 din membrii AsociaÅ£iei, care este examinată de Congresul extraordinar al AsociaÅ£iei. Decizia privind demiterea PreÅŸedintelui ÅŸi a membrilor Consiliului se adoptă cu cel  puÅ£in 2/3 din voturile celor prezenÅ£i.

​

4.26. Controlul asupra activităţii economico-financiare a Asociaţiei este efectuat de COMISIA DE CENZORI, aleasă de Adunarea Generală pe un termen de 4 ani. Din componenţa Comisiei de Cenzori nu pot face parte membrii Consiliului de Administrare.

​

4.27. Comisia de Cenzori:

analizează respectarea statutului Asociaţiei, executarea deciziilor Adunării Generale, Consiliului de Administrare şi prezintă concluzii pe marginea acestora Adunării Generale;

controlează oportunitatea şi legalitatea utilizării mijloacelor financiare ale Asociaţiei.

​

4.28. Comisia de Cenzori are dreptul sa ceară Consiliului de Administrare date privind activitatea lor pe o perioada concretă, să facă cunoştinţă cu toate actele, documentele, ce vizează activitatea Asociaţiei.

​

4.29. Comisia de Cenzori efectuează controlul o dată pe an. Comisia de Cenzori poate decide efectuarea unor controale din iniÅ£iativă proprie în caz de semnale a unor încălcări în activitatea financiară a AsociaÅ£iei.

​

4.30.Rezultatele controlului efectuat de către Comisia de Cenzori sunt prezentate sub formă de dare de seamă Consiliului de Administrare şi Adunării Generale.

​

5.MEMBRII ASOCIAÅ¢IEI. DREPTURILE SI OBLIGAÅ¢IILE LOR

​

5.1. Pot fi membri ai Asociaţiei cetăţeni ai Republicii Moldova care practică profesii cinematografice de bază şi au realizat nu mai puţin de trei lucrări valoroase (fictiune,documentare, de animaţie şi altele din domeniul audiovizualului) sau reprezentanţi ai profesiilor cinematografice complementare care, prin activitatea lor profesională, au adus o contribuţie notabilă la dezvoltarea cinematografiei naţionale. Asociaţia nu răspunde pentru obligaţiile membrilor săi, iar membrii nu răspund pentru obligaţiile Asociaţiei.

​

5.2. Calitatea de membru al AsociaÅ£iei se acordă în baza angajamentului solicitantului de a respecta  condiÅ£iile stabilite de prezentul Statut, fără discriminări de limbă, religie, naÅ£ionalitate sau apartenenţă politică.

​

5.3. Pentru a obţine calitatea de membru solicitantul va depune la sediul Asociaţiei un dosar care va conţine următoarele documente :

​

— cererea;

​

— copia buletinului de identitate;

​

— fiÅŸa de creaÅ£ie;

​

— scrisoare de recomandare (caracteristică de creaÅ£ie) de la studioul în care activează (pentru solicitanÅ£ii neangajaÅ£i în câmpul muncii scrisoarea respectivă nu este obligatorie);

​

— recomandaÅ£ii din partea a trei membri ai AsociaÅ£iei cu un stagiu de cel puÅ£in cinci ani (cu excepÅ£ia membrilor Consiliului de administrare ÅŸi a Comisiei de cenzori).

​

5.4. Regulamentul privind acordarea şi retragerea calităţii de membru al Asociaţiei este aprobat de către Consiliului de administrare al Asociaţiei.

​

5.5. În cazul refuzului Consiliului de a acorda calitatea de membru, a doua probă de aderare sau de restabilire a calităţii de membru poate fi examinată numai după doi ani.

​

5.6. Persoanelor primite în rândurile AsociaÅ£iei li se eliberează carnetul de membru ÅŸi insigna respectivă.

​

5.7. Membrii AsociaÅ£iei achită taxa de aderare în mărime de 100 (una sută) de lei ÅŸi cotizaÅ£ia anuală în mărime de 50 de lei. Pensionarii achită cotizaÅ£ii anuale în mărime de 20 de lei.

​

5.8. Membrii titulari  sânt membrii care au deplinătatea drepturilor ÅŸi privilegiilor oferite de  prezentul Statut în temeiul calităţii de membru al AsociaÅ£iei.

​

5.9. Membrii netitulari sânt membri care se află în imposibilitatea reală de a participa regulat la activitatea AsociaÅ£iei dar doresc să-ÅŸi păstreze calitatea de membru. Membrii netitulari nu au drept de vot ÅŸi nu sânt eligibili, dar sânt obligaÅ£i să achite cotizaÅ£iile statutare.

​

5.10. Calitatea de membru netitular este acordată prin decizia Consiliului de adminsitgrare în baza unei cereri adresate de membrul AsociaÅ£iei, în care acesta informează despre circumstanÅ£ele care îl pun în imposibilitatea de a participa regulat la activitatea AsociaÅ£iei. Calitatea de membru titular este reînnoită prin decizia Consiliului de administrare în baza cererii, în care solicitantul informează despre încetarea circumstanÅ£elor care l-au determinat să renunÅ£e temporar la calitatea de membru titular, după achitarea cotizaÅ£iilor pentru perioada în care a avut calitatea de membru netitular.

​

5.11. Calitatea de membru încetează:

​

— la cerere;

​

— prin deces;

​

— prin excludere;

​

— prin dizolvarea AsociaÅ£iei.

​

 5.12. Membrul AsociaÅ£iei are următoarele drepturi :

​

să aleagă ÅŸi să fie ales în organele de conducere;

​

să participe la toate formele de activitate ale Asociaţiei;

​

să înainteze propuneri în vederea îmbunătăţirii activităţii AsociaÅ£iei, să critice activitatea nesatisfăcătoare a conducătorilor ei;

​

să ceară şi să primească de la organele de conducere ale Asociaţiei informaţie privind activitatea Asociaţiei, despre proiectele şi planurile de activitate, precum şi să se pronunţe asupra tuturor problemelor legate de activitatea Asociaţiei;

​

să se adreseze organelor de conducere ale AsociaÅ£iei în chestiuni privind încălcarea drepturilor profesionale ÅŸi de autor, limitarea libertăţii de creaÅ£ie, lezarea onoarei ÅŸi demnităţii;

​

să folosească, în mod prioritar, baza de date pe care o posedă AsociaÅ£ia;

​

să primească ajutor material, profesional şi asistenţă juridică din partea Uniunii;

​

5.13. Membrul Asociaţiei este obligat:

​

— să respecte prevederile prezentului Statut;

​

— să participe la activitatea AsociaÅ£iei, contribuind prin idei, proiecte ÅŸi acÅ£iuni la creÅŸterea prestigiului ÅŸi la dezvoltarea bazei materiale a AsociaÅ£iei;

​

— să îndeplinească  misiunile ÅŸi sarcinile încredinÅ£ate de organele de conducere ale AsociaÅ£iei;

​

— să contribuie la creÅŸterea profesională a cineaÅŸtilor  tineri;

​

— să aibă o conduită profesională ÅŸi socială care să nu aducă prejudicii morale, sau materiale, AsociaÅ£iei obÅŸteÅŸti Uniunea CineaÅŸtilor din Moldova ÅŸi demnităţii profesiei;

​

— să plătească regulat cotizaÅ£ia de membru;

​

5.14. Membrul AsociaÅ£iei poate fi avertizat de către Consiliul de administrare sau lipsit de calitatea de membru în următoarele cazuri:

​

— dacă n-a achitat cotizaÅ£ia de membru în decurs de trei ani;

​

 — dacă a încălcat prevederile Statutului;

​

— dacă ÅŸi-a încetat activitatea profesională în domeniul cinematografiei pe o perioadă ce depăşeÅŸte cinci ani (cu excepÅ£ia pensionării sau din motive de sănătate);

​

— dacă a părăsit Republica Moldova pe o perioadă mai mare de doi ani ÅŸi în acest răstimp nu a prezentat o cerere de dobândire a calităţii de membru netitular;

​

— dacă realizează acÅ£iuni care aduc prejudicii prestigiului AsociaÅ£iei ÅŸi reputaÅ£iei colegilor săi;

​

5.15. Decizia privind retragerea calităţii de membru este adoptată de către Consiliul de administrare prin vot secret ÅŸi trebuie să întrunească cel puÅ£in  2/3 din voturile celor prezenÅ£i la ÅŸedinţă.

​

5.16. Pentru servicii deosebite aduse cinematografiei moldoveneÅŸti  ÅŸi contribuÅ£ie remarcabilă la promovarea filmului naÅ£ional în lume AsociaÅ£ia conferă unor personalităţi din Å£ară ÅŸi de peste hotare  titlul „Membru de Onoare al Uniunii CineaÅŸtilor”.

​

6.PATRIMONIUL SI SURSELE DE FINANÅ¢ARE 

​

6.1.Patrimoniul Asociaţiei se formează din:

​

  • cotizaÅ£iile de membru: de aderare — 100 lei, anuale – 50 lei;

  • sponsorizări ÅŸi donaÅ£ii benevole, făcute de persoanele fizice ÅŸi juridice, din Å£ară ÅŸi din străinătate;

  • subvenÅ£ii de stat, venituri obÅ£inute de la hârtiile de valoare, depuneri băneÅŸti;

  • venituri realizate din activitatea economică proprie;

  • veniturile societăţilor comerciale constituite cu participarea AsociaÅ£iei;

  • venituri obÅ£inute în rezultatul utilizării sau înstrăinării proprietăţii;

  • plata pentru darea în arendă a spaÅ£iilor disponibile;

  • alte surse neinterzise de lege.

  • ​

6.2. AsociaÅ£ia poate avea în proprietate clădiri, construcÅ£ii, utilaj, mijloace de transport, precum ÅŸi alt patrimoniu necesar activităţii de realizare a scopurilor stabilite de prezentul Statut.

​

6.3. Achiziţiile şi tranzacţiile financiare care depăşesc suma de 100 mii lei necesită aprobarea Congresului Asociaţiei.

​

6.4.. AsociaÅ£iei este proprietarul mijloacelor băneÅŸti ÅŸi a patrimoniului care aparÅ£ine atât AsociaÅ£iei, cât ÅŸi  întreprinderilor ÅŸi organizaÅ£iilor fondate de asociaÅ£ie (inclusiv a unităţilor cu statut de persoană juridică, create din mijloacele AsociaÅ£iei). AsociaÅ£ia îÅŸi exercită dreptul exclusiv de proprietate, utilizare ÅŸi dispunere a acestor mijloace în conformitate cu legislaÅ£ia în vigoare.

​

6.5. DonaÅ£iile către AsociaÅ£ie pot fi în formă de bunuri mobile ÅŸi imobile, drepturi de autor, acÅ£iuni, etc.

​

6.6.Întreg patrimoniul AsociaÅ£iei, precum ÅŸi beneficiul obÅ£inut din activitatea economică, este folosit pentru realizarea scopurilor statutare ÅŸi nu poate fi distribuit între membri.

​

6.7.. Patrimoniul transmis AsociaÅ£iei de către membrii săi în calitate de cotizaÅ£ii ÅŸi donaÅ£ii nu poate fi revocat ÅŸi constituie proprietatea AsociaÅ£iei.

​

7.TRANSPARENÅ¢A ACTIVITÄ‚Å¢II  ÅžI DAREA DE SEAMA FINANCIARÄ‚

​

7.1. Darea de seamă a parametrilor principali se efectuează conform legislaÅ£iei in vigoare. La sfârÅŸit de an financiar, PreÅŸedintele prezintă Consiliului de Administrare un raport referitor la situaÅ£ia financiara a AsociaÅ£iei, care urmează să fie confirmat de Comisia de Cenzori.

​

7.2. Darea de seamă a AsociaÅ£iei se întocmeÅŸte conform rezultatelor anului ÅŸi conÅ£ine:

​

  • expunere scurtă a rezultatelor activităţii AsociaÅ£iei în perioada de dare de seamă;

  • soldul mijloacelor băneÅŸti la începutul perioadei de dare de seamă;

  • venitul total al mijloacelor la fiecare sursă de mijloace ale AsociaÅ£iei, indicate în punctul 6.1. din prezentul statut;

  • cheltuielile pe direcÅ£iile de activitate realizate, cu indicarea cheltuielilor pentru remunerarea muncii, defalcărilor, impozitelor ÅŸi altor cheltuieli administrative; soldul mijloacelor băneÅŸti la sfârÅŸitul perioadei de dare de seamă.

  • ​

7.3.Darea de seamă financiară se aduce la cunoştinţa tuturor membrilor Asociaţiei la şedinţa Congresului sau a Adunării Generale.

​

7.4. Darea de seamă financiară se păstrează în AsociaÅ£ie, este accesibilă tuturor ÅŸi, după posibilităţi, se publică în presă.

​

7.5. Tuturor membrilor Asociaţiei li se garantează accesul liber către parametrii financiari ai Asociaţiei.

​

8.ADOPTAREA, COMPLETAREA ÅžI MODIFICAREA STATUTULUI

​

8.1. Prezentul Statut se aprobă de către Congresul Asociaţiei.

​

8.2. Propunerile membrilor AsociaÅ£iei vizând modificările ÅŸi completările prezentului statut se depun pe numele Consiliului de Administrare, care le propune pentru examinare la următoarea ÅŸedinţă a Congresului.

​

8.3. Modificările ÅŸi completările statutului se aprobă prin hotărârea Congresului care este deliberativ cu prezenÅ£a a 50% plus unu din numărul total al membrilor sau reprezentanÅ£ilor acestora ÅŸi dacă pentru ele au votat 2/3 din numărul membrilor prezenÅ£i la ÅŸedinţă. Prevederile Statutului privind sediul AsociaÅ£iei pot fi modificate în baza deciziei Consiliului de administrare.

​

8.4. Modificările ÅŸi completările statutului întră în vigoare pentru terÅ£i din momentul înregistrării acestora.

​

9.FILIALELE ASOCIAÅ¢IEI

​

9.1. Subdiviziunile organizatorice de bază ale Asociaţiei sunt filialele care realizează aceleaşi direcţii de activitate ale Asociaţiei.

​

9.2. Filialele se constituie după criteriul teritorial şi se organizează din nu mai puţin de 3 membri. Decizia cu privire la crearea Filialei se adoptă de Consiliul de Administrare.

​

9.3. Filiala activează în baza regulamentului aprobat prin hotărârea Consiliului de Administrare. PreÅŸedintele Filialei este numit de Consiliul de Administrare.

​

9.4. Preşedintele Filialei prezintă pe bază permanentă darea de seamă despre activitatea Filialei Consiliului de Administrare al Asociaţiei.

​

10.MODUL DE REORGANIZARE ÅžI LICHIDARE

​

10.1. AsociaÅ£ia îÅŸi încetează activitatea prin reorganizare ÅŸi autodizolvare în baza deciziei Congresului adoptată în condiÅ£iile stabilite de prezentul Statut.

​

10.2. Reorganizarea AsociaÅ£iei se efectuează, în condiÅ£iile legii, prin fuziune (contopire, absorbÅ£ie), dezmembrare (divizare, separare) sau transformare cu notificarea prealabilă a creditorilor. Reorganizarea produce efecte numai după înregistrarea ei în organul de stat competent.

​

10.3. Autodizolvarea poate avea loc în cazul în care nu pot fi realizate scopurile statutare din lipsa fondurilor sau în cazul atingerii obiectivelor statutare propuse.

​

10.4. AsociaÅ£ia poate fi lichidată în mod forÅ£at în baza hotărârilor organelor abilitate în cazul încălcării legislaÅ£iei cu privire la asociaÅ£iile obÅŸteÅŸti.

​

10.5. Autodizolvarea AsociaÅ£iei este urmată de procedura de lichidare. În procesul de lichidare AsociaÅ£ia va utiliza denumirea sa cu menÅ£iunea „în proces de lichidare”. Lichidarea AsociaÅ£iei se efectuează de către Comisia de lichidare, numită de către organul, care a adoptat această decizie în conformitate cu Legea cu privire la asociaÅ£iile obÅŸteÅŸti ÅŸi Codul civil.

​

10.6. Consiliul de Administrare va depune la organul de înregistrare o cerere cu privire la înregistrarea declanşării lichidării AsociaÅ£iei ÅŸi va comunica datele membrilor comisiei de lichidare.

​

10.7. Comisia de lichidare dispune de drepturile ÅŸi obligaÅ£iile care nu contravin scopului lichidării. Comisia de lichidare suspendă activitatea AsociaÅ£iei, încasează creanÅ£ele de la debitori, vinde activele, satisface cerinÅ£ele creditorilor ÅŸi repartizează activele care au rămas conform prevederilor legale ÅŸi statutare.

​

10.8. Comisia de lichidare întocmeÅŸte bilanÅ£ul de lichidare, în care se indică valoarea ÅŸi componenÅ£a activelor rămase, ÅŸi îl prezintă spre aprobare organului care a decis lichidarea.

​

10.9. Activele rămase după satisfacerea pretenÅ£iilor creditorilor nu pot fi distribuite între membrii AsociaÅ£iei ÅŸi membrii organelor acesteia ÅŸi se transmit altei organizaÅ£ii cu scopuri similare pentru realizarea scopurilor stabilite în statut.

​

10.10. Comisia de lichidare răspunde pentru daunele cauzate creditorilor în cazul în care nu ÅŸi-a îndeplinit obligaÅ£iunile ce îi revin, a distribuit activele AsociaÅ£iei înainte de a satisface pretenÅ£iile creditorilor sau cu încălcarea legii ori statutului AsociaÅ£iei.

127212832_3486314664822587_5613315652408
bottom of page